This site is dedicated to promote Islam and foster Muslim solidarity. Our goal is to provide news from around the world and help Muslims make the transition from being individual minded to community minded as Islam as an ideology that provides solutions for all human problems and all human relationships. It is our belief that Islam must be understood ideologically that deals with individual and societal problems. At the forefront of the call of Islam (Da’wah) today is the case of presenting Islam as a challenge to the current chaos, inequality, despotism and international disorder – all a consequence of Western liberalism (Capitalism). We write to inform, inspire and create a movement for true intellectual revival. We ask Allah (swt) to accept our efforts and mark it as part of the contribution towards re-establishment of His (swt) deen.

Sunday 3 July 2011

Apa ada dengan Maaf?

Assalamualaikum , mungkin ramai yang mengucapkan kalimah ini tetapi tidak tahu , betapa besar dan lumayannya ganjaran yang diberikan oleh Allah kepada mereka-mereka yang menyebutkannya . Alangkah baiknya sama-sama kita renung beberapa hadis nabi tentang ganjaran-ganjaran yang akan diberikan Allah kepada penyebar-penyebar salam sebagai muqaddimah atau pembuka bicara antara penulis , dan siapa yang terbaca penulisan penulis yang khususnya ditulis untuk diri penulis sendiri . Mari lihat janji Allah .


Dari Abu Umamah r.a meriwayatkan bahawa rasulullah bersabda : “ Sesungguhnya orang yang paling hampir disisi Allah adalah yang terlebih dahulu memberi salam “. Subhanallah . seterusnya : “ Sebarkanlah salam, supaya kedudukanmu tinggi . ( HR tabrani ) . Alhamdulillah , indahnya islam, pemurahnya Allah ,hanya dengan ucapan salam , pahala mencurah-curah yang kita dapat . Tak ada ucapan yang seharusnya kita ucapkan melainkan Lailahaillallah ! . Sekali lagi , Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh . Harapan penulis agar pembaca dapat menjawabnya . Dan … , sebarkannya .


Jadi insyaAllah , itu hanya sekadar muqaddimah , kerana insyaAllah penulisan kali ini berkisarkan tentang sesuatu yang amat penting . Satu sifat yang perlu ada dalam jiwa setiap muslim yang beriman . Tapi sifat ini makin lama makin hilang , tak diamalkan , tak diendahkan , diremehkan , sedangkan jika kita buat , amatlah besar ganjaran yang bakal diperoleh oleh kita . Apa dia ? InsyaAllah , penulisan kali ini adalah tentang satu sifat yang bernama : “ Pemaaf “ .


Rasa-rasanya apa yang hebat sangat dengan sifat pemaaf ini ? Nampak biasa sahaja . Sebagai contohla : “ Oh brader , aku minta maaf banyak-banyaklah kat brader sebab umpat brader tadi . Aku kata brader busuk , pelik , dan … Aah !! Macam-macamlah . Sori tau . Aku menyesal ni brader . Isk, isk . “ . Dan brader tupun dengan mudah menjawab : “ Aku maafkan kau wahai kawan . “ Nampak mudahkan amalan ni ? Tapi, yang peliknya , ramai sangat manusia bahkan umat islam sendiri tak mempunyai sifat ini . Penulis ? Pembaca ? Kita ada atau tak ? Rasa-rasanya , tak seronok kalau penulis tak menceritakan apakah ganjaran yang amat lumayan yang akan diberikan Allah kepada hamba-hamnya yang pemaaf . Jadi , insyaAllah , akan penulis beritahu serba sedikit, agar , sama-sama rasa ghairah tuk mengamalkannya , mungkin ? Jadi , mungkin kali ini, akan penulis menerangkan ganjarannya dalam bentuk … kisah .



++++++++++
Suatu hari , ketika mana rasulullah dan sahabat-sahabat sedang berzikir di dalam masjid , tiba-tiba rasulullah cakap : " Selepas ni ,ahli syurga akan masuk . " Dan beberapa ketika selepas tu , ada seorang yang tak dikenali masuk . Esoknya pula , sedang nabi dengan sahabat-sahabat tengah zikir dalam masjid , sekalilagi rasul cakap : " Selepas ni , ahli syurga akan masuk . " Dan waktu sahabat tengok belakang dan ada orang masuk . Dan orang yang masuk adalah orang yang masuk semalam .


Waktu ni ,Ibn Umar dah pelik . Apa amalan yang mamat ni buat sampai 2 kali rasul cakap dia ahli syurga . Dan dia ambil keputusan untuk ikut orang tu dan tidur rumah orang tu tuk tengok apa amalan dia . dan Ibn Umar pelik . Kerana selama 3 hari dia duduk rumah orang tu , tak ada apa-apa amalan yang specialpun .Dan Ibn Umarpun tanyalah orang tu : " Wahai sifulan , apa amalan yang kau buat sampaikan dua kali rasul cakap yang kau adalah ahli syurga . Bagi taulh aku supaya akupun dapat amal ."


Dan orang tu pun cakap : Setiap kali sebelum tidur , aku memaafkan semua kesalahan orang padaku samada yang aku tau atau tak . Itu aku buat setiap malam . "


++++++++++


Subhanallah ! Subhanallah ! Hanya dengan maafkan orang , dapat syurga ? Sungguh pemurahnya Allah ! Sungguh pengasihnya Allah ! Allah , terima kasih kerana kau takdirkan aku dapat menyembahMu ! Aku bersyukur padaMu , Allah , bagiMu segala puji , bagiMu segala Puji ! .


Jadi , setakat ini , apa pandangan pembaca tentang sifat pemaaf ini ? Tapi , ada satu masalah yang selalu penulis dengar . Seperti yang semua tau , kalau ada orang umpat kita , maka dosa kita orang tu yang dapat , dan pahala orang tu , kita yang dapat . Betulkan ? Tapi adakah dengan kita tak memaafkan orang yang umpat kita misalnya sudah cukup tuk menjamin kita ke syurga ? Ya, memang penulis tau yang ramai yang akan fikir : “ Kalau orang umpat kita dan kita tak maafkan , nanti kita tak ada dosalah sebab semua dah dapat dekat orang yang umpat kita ? “ .


Ish ! , pening da pulak kepala ni . Jadi , bagi mereka yang fikir macam tu , bacalah kisah dibawah ini yang penulis baca dari buku yang dikarang oleh Amru Khalid . Sebelum itu , buka hati . Kalau boleh , nangis. Itu satu rahmat dari Allah . Jadi , bacalah kisah dibawah .


++++++++++


“ Bilamana di hari hisab , ada seorang hamba Allah yang berat dosanya lagi berat dari berat pahalanya . Pastu dia berkata : Wahai Allah , sesungguhnya sifulan ini pernah menyakitiku didunia . Maka , kau ambillah sebahagian dosa-dosaku dan berilah kepadan sifulan tu . Dan Allah pun lakukannya . Tetapi , berat amalan buruknya masih lagi lebih banyak dari yang baik .


Lantas dia berkata : “ Wahai Allah , sesungguhnya sifulan itu pernah menyakitiku didunia seketika dulu . Kau ambillah pahala dia dan berikanlah kepada aku agar berat amalan baikku meningkat wahai Allah “ . Tetapi Allah berkata kepada dia : “ Cuba kau lihat di depan itu “ . Waktu orang tu tengok , dia nampak istana yang tersangat cantik , dan dia terkejut dan terus dia tanya : “ Untuk siapakah istana itu wahai Allah ?? “ . Lantas Allah cakap : “ Untuk kau ! “ . Orang tu terkejut dan bertanya : “ Macamana pula aku boleh dapat istana itu sedangkan berat amalan burukku lebih berat dari amalan baik ? Bagaimana boleh aku dapat istana tu ya Allah ? “ Dan Allah berkata : “ Dengan kau mengampuninya .” Lantas, terkejtlah orang tu dan dia serta merta berkata : “ Ya Allah , aku memaafkannya , aku memaafkannya ! “ . Dan dengan rahmat Allah , masuklah dia dan sifulan tadi bersama-sama kedalam .. Syurga Allah .


++++++++++



Subhanallah ! Subhanallah ! Allahu Akbar ! Ya Allah , betapa pengampunnya Engkau ! Betapa pemaafnya Engkau wahai Allah . Berilah kami kekuatan dan hidayah tuk mengamalkan sifat ini ya Allah . Amin …


Begitulah kisahnya wahai pembaca sekalian . Sekarang bagaimana perasaan antum ? InsyaAllah , harapan penulis , kita akan ghairah tuk sentiasa memaafkan orang lain . Itulah harapan penulis tuk diri penulis dan seluruh umat .


Bilamana kita semua amalkannya , rasa-rasanya, harmoni tak dunia ini ? Wallahu A’lam . “ Ya Allah, hanya Engkau sahajalah yang dapat membuatkan diri kami semua dapat mengamalkan seluruh perintahMu ya Allah . Kami tak akan berdaya tanpa taufiq dariMu. Berilah kami Allah , berilah kami ya Rahman , akan seluruh sifat-sifat kebaikan . Kabulkanlah ya Allah akan doa kami . Kami cintakanMu . Amin . “

No comments:

Post a Comment